Nieuws
Zoeken
Links

Recensies Dagen van schaamte

'Dagen van schaamte van Lieneke Dijkzeul beschrijft een spannend maar wreed psychologisch spel.’
Margriet

‘Deze auteur werkt al jaren enigszins in de schaduw van de damesthrillerschrijfsters die de verkoop domineren en door boekhandels en uitgevers vaak worden uitgeroepen tot ‘thrillerkoningin’ van Nederland. Maar als er iemand kan schrijven en ook nog eens inhoud biedt, is het Dijkzeul. (…) Deze Dijkzeul is een standalone, een eenmalig verhaal zoals ook haar Nederlandse collega’s vaak bieden.
Die vele hoofdstukken die het leven in een kleine kamer beschrijven, die vragen heel wat schrijverschap. Maar Dijkzeul kan dat aan, zij weet het verhaal klein te houden en daarmee de impliciete dreiging juist levensgroot. (…) De slotscène is er zo eentje waar Dijkzeul zelf waarschijnlijk ook een hoop plezier aan heeft beleefd. Pret die overslaat op de lezer. Het is nog maar de vraag of een ‘koningin der thrillers’ voor Nederland gewenst is, maar als de titel beschikbaar komt is Dijkzeul de beste kandidaat.’
Trouw

‘De beste Nederlandse thrillerauteur van dit moment bewijst na een serie rond haar vaste inspecteur dat ze ook een standalone aankan. Mooi klein portret van een succesvol manager die ontvoerd wordt en in een afgesloten kamer moet bedenken waarom men hem dit heeft aangedaan. Mondt uit in maatschappelijke aanklacht.’
Trouw, De beste boeken van 2016

‘Sterk, duister begin in Dagen van schaamte van Lieneke Dijkzeul: Pieter Elting, gescheiden, levend in een prettig huis, wordt zomaar ontvoerd en vastgeketend op een bed opgesloten in een lege kamer. Hij heeft geen idee wat de bedoeling achter de ontvoering is. De ontvoerde krijgt slechts twee gemaskeerde personen te zien, een man en een vrouw, die af en toe ook nog eens flink gewelddadig zijn. Halverwege kantelt het perspectief. Dan blijkt het te handelen om een actueel thema. En het slot is gruwelijk.’
de Volkskrant

‘Er ligt een schrijnend maatschappelijk probleem aan ten grondslag dat Dijkzeul geraffineerd verwerkt in deze psychologische thriller.’
Leidsch Dagblad

‘Lieneke Dijkzeul heeft een bedachtzame maar ook intrigerende verteltrant. De auteur weet een geladenheid te verwezenlijken en een beeld te scheppen van misstanden die vaker aan de orde van de dag zijn dan we ons kunnen voorstellen.’
VrouwenThrillers.nl